Software update Mercedes mislukt

Deel deze post

Mercedes E-klasse (C207)

Deze onderging bij de Mercedes-dealer een software update van het motormanagement, waarna de ecu niet meer aanspreekbaar bleek te zijn. Ondanks verwoede pogingen van de betreffende monteur was er geen leven meer in  te blazen. De enige oplossing was om een nieuwe ecu te bestellen. Helaas was dit type in backorder: levertijd onbekend.
Nu werd onze hulp ingeschakeld. Eerst kregen we de losse ecu aangeleverd. Na inspectie van de software bleek dat het eeprom gedeelte corrupt is geraakt tijdens het updaten. Aangezien we een ruime collectie aan backup bestanden hebben, werd een soortgelijke eeprom dump gevirginized.

Virginizen met Abrites

Voor de zekerheid ook het bijbehorende flash geheugen geprogrammeerd en ja hoor: op de werkbank was de ecu weer aanspreekbaar als vanouds en na controle bleek de immo inderdaad virgin.
Na het terugsturen van de ecu naar de dealer werd deze ingebouwd en met het xentry diagnosesysteem weer opnieuw geprogrammeerd. Aangezien de ecu nu virgin was ziet het xentry systeem de ecu alsof het een nieuwe is. Helaas, ook nu weer na het programmeren van de ecu hetzelfde probleem.

Het herprogrammeren van de ecu met Xentry

Na kort overleg werd besloten de auto op transport te zetten naar Kerkrade.
Als eerste hebben we de ecu weer teruggeflasht naar de stand zoals hij hier wegging.
Aangezien we ook over een online toegang tot Xentry met flashrechten beschikken werd als eerste besloten de ecu te programmeren zoals de dealer het ook doet om te zien of het hier wel lukt. Maar nee hoor, na het flashen zeurde xentry erover dat de ecu zich in ‘ bootmodus’ bevond. Wat nu?
Gelukkig beschikken we over apparatuur die ‘beyond dealerlevel’ gaat! Na het opnieuw terugflashen van de virgin software hebben we het DAS (Drive Authorisation System) handmatig gepersonaliseerd en geactiveerd, waarna we met xentry online alleen de SCN codering hebben uitgevoerd. Na het programmeren van de injectorcodes en diverse adaptiewaardes startte de motor weer!
Blijkbaar zit er een bugje in deze software versie op de mercedes server, waardoor deze altijd mislukt.

Dit kan u ook interesseren

Startonderbreker verwijderen bij Toyota Aygo / Citroen C1 en Peugeot 107

Eindelijk hebben we het voor elkaar: De immobilizer (startonderbreker) van de Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroen C1 van de bouwjaren 2005 – 2014  met motorcode 1KR-FE kunnen we nu volledig uit schakelen!

Roetfilterproblemen veroorzaakt door smeerolieverdunning

Soms heb je van die problemen waar je lang naar zoekt, maar waar je eigenlijk geen tevredenstellende oplossing voor kunt vinden.  Zo ook de roetfilterproblemen bij deze voertuigen.

Nu contact opnemen

+31 6 121 999 04

info@dr-ecu.nl

Wij werken alleen op afspraak