Mercedes E-klasse (C207)
Deze onderging bij de Mercedes-dealer een software update van het motormanagement, waarna de ecu niet meer aanspreekbaar bleek te zijn. Ondanks verwoede pogingen van de betreffende monteur was er geen leven meer in te blazen. De enige oplossing was om een nieuwe ecu te bestellen. Helaas was dit type in backorder: levertijd onbekend.
Nu werd onze hulp ingeschakeld. Eerst kregen we de losse ecu aangeleverd. Na inspectie van de software bleek dat het eeprom gedeelte corrupt is geraakt tijdens het updaten. Aangezien we een ruime collectie aan backup bestanden hebben, werd een soortgelijke eeprom dump gevirginized.
Voor de zekerheid ook het bijbehorende flash geheugen geprogrammeerd en ja hoor: op de werkbank was de ecu weer aanspreekbaar als vanouds en na controle bleek de immo inderdaad virgin.
Na het terugsturen van de ecu naar de dealer werd deze ingebouwd en met het xentry diagnosesysteem weer opnieuw geprogrammeerd. Aangezien de ecu nu virgin was ziet het xentry systeem de ecu alsof het een nieuwe is. Helaas, ook nu weer na het programmeren van de ecu hetzelfde probleem.
Na kort overleg werd besloten de auto op transport te zetten naar Kerkrade.
Als eerste hebben we de ecu weer teruggeflasht naar de stand zoals hij hier wegging.
Aangezien we ook over een online toegang tot Xentry met flashrechten beschikken werd als eerste besloten de ecu te programmeren zoals de dealer het ook doet om te zien of het hier wel lukt. Maar nee hoor, na het flashen zeurde xentry erover dat de ecu zich in ‘ bootmodus’ bevond. Wat nu?
Gelukkig beschikken we over apparatuur die ‘beyond dealerlevel’ gaat! Na het opnieuw terugflashen van de virgin software hebben we het DAS (Drive Authorisation System) handmatig gepersonaliseerd en geactiveerd, waarna we met xentry online alleen de SCN codering hebben uitgevoerd. Na het programmeren van de injectorcodes en diverse adaptiewaardes startte de motor weer!
Blijkbaar zit er een bugje in deze software versie op de mercedes server, waardoor deze altijd mislukt.