Audi S4 slaat al langere tijd niet aan

Deel deze post

De eigenaar van deze Audi S4 belde vorige week moedeloos op: zijn auto sloeg van het één op het
andere moment niet meer aan. Sterker nog, het contact gaat niet eens meer aan. Hij bracht de auto
naar een garagebedrijf waar ze erachter kwamen dat de BCM2 module het contact niet inschakelde.
De BCM2 werd vervangen door een gebruikte, maar helaas lukte het inleren hiervan ook niet. Er
werd nog een nieuwe sleutel gekocht bij de dealer, maar ook dit mocht niet baten. Inmiddels om en
nabij € 800 euro en 4 maanden verder vond de eigenaar het welletjes. Na enkele belletjes werd de
auto opgehaald bij het garagebedrijf en kwam de auto hier terecht voor verder onderzoek.
Het BCM2 immobilizer systeem van Audi (WFS generatie 5, gebruikt in A4, A6 en A8 van 2008-2017
en diverse Lamborghini’s ) is een zeer complex systeem met vele kleine addertjes onder het gras
(afhankelijk van type en bouwjaar en zelfs qua software versie zijn ze anders opgebouwd). Diagnose
stellen hieraan vergt kennis van het systeem en de juiste apparatuur. Zelfs met de originele dealer
apparatuur heb je hieraan een hele kluif.
Simpele opbouw BCM2 immosysteem: In de BCM2, motorecu, transmissie, sleutels en de ELV
(stuurkolomvergrendeling, alleen tot 2012) zit een unieke CS code. Als één van de componenten
vervangen wordt, matcht de CS code niet meer en slaat het voertuig of niet aan, of het contact gaat
niet aan.
Als eerste stap werd de originele ‘defecte’ bcm weer gemonteerd, waarna de sleutelstatus
gecontroleerd werd. Hieruit bleek dat de nieuwe sleutel voorgecodeerd was (dealersleutel), gelocked
en geprogrammeerd was, maar niet geautoriseerd. De originele sleutel werd helemaal niet meer
herkend door het systeem.
Wat vertelt ons dit? Een ‘dealer sleutel’ komt, zoals de naam het al zegt, van de dealer en is af fabriek
voorgecodeerd met de juiste CS code voor dit chassisnummer. Zodra de sleutel wordt ingeleerd is
deze gelocked en gehuwd met het voertuig. Toch gaf deze sleutel geen autorisatie, ondanks dat deze
besteld was op chassisnummer. Duidelijk verhaal dus waarom de auto NU niet op contact wil. Maar, is
dit nu het oorspronkelijke probleem? Of is dit probleem gecreëerd tijdens het diagnose stellen en
hebben we nog een ander probleem? Helaas heb ik in de loop der jaren geleerd om in dit stadium
niet te vroeg te juichen! Het komt het regelmatig voor dat gedurende het diagnosestellen nieuwe
problemen veroorzaakt worden, die niets met de eerste storing te maken hebben. Denk bijvoorbeeld
aan het vervangen van bepaalde onderdelen die niet juist zijn, of het rommelen in de codering /
programmering van het voertuig. Ander veel voorkomend voorbeeld is het beschadigen van connectors
door met onjuist meetgereedschap eraan te meten (klemkracht connectorpin gaat verloren
Enfin, om te beginnen maken we een nieuwe sleutel. Het maken van een after-market sleutel gaat
anders in zijn werk dan het programmeren van een sleutel van de dealer. De after-market sleutel is
niet voorgecodeerd met de CS, die moeten we er handmatig inzetten. We moeten er dus eerst een
dealersleutel van maken. Hoe komen we nu aan die CS als we geen werkende sleutel meer hebben?
In ons geval hebben we te maken met een BCM2 met een productiedatum NA 2013. Vanaf 2013 zijn
deze modules zwaarder beveiligd tegen het uitlezen van de immodata, het is zelfs in sommige
gevallen zo dat deze modules compleet geblokkeerd worden tijdens de poging om de data eruit te
halen!
Met speciale apparatuur kunnen we deze data er toch uitkrijgen (zie foto).
Na het precoderen van de sleutel en vervolgens het programmeren van de sleutel sloeg het voertuig
zonder problemen aan.
Wat was er nu in eerste instantie defect en waar is het misgegaan?
Als eerste moet worden opgemerkt dat dit voertuig ooit een nieuw ‘immosetje’ heeft gehad. Dat wil
zeggen dat alle immo gerelateerde componenten compleet overgezet zijn van een donor auto.
Daarna is er een imitatie sleutel geprogrammeerd. Dit was de enige sleutel die de eigenaar had.
Deze sleutel is defect gegaan waardoor het contact niet meer aanging. De garage heeft hiervoor de
BCM2 module vervangen (voor niets) en kreeg deze niet ingeleerd. Dit inleren lukte niet omdat de
defecte sleutel niet herkend werd . Waarom lukt het inleren van de nieuw bestelde sleutel niet dan?
Deze sleutel was zoals gezegd besteld bij de dealer op chassisnummer en wordt dus voorgecodeerd
geleverd met de CS voor deze Audi. Maar, aangezien er ooit een nieuw immosetje in is gekomen,
matcht deze CS niet met de CS die in de auto geprogrammeerd is, waardoor deze (dure) sleutel niet
gebruikt kan worden.
Met de aftermarkt sleutel is het wel gelukt omdat we deze handmatig precoderen met de juiste CS.
Al met al liep de auto dezelfde dag weer.
Uiteraard is de klant meteen voorzien van een reservesleutel, zodat hij de volgende keer zélf de
eerste diagnosestap kan zetten, namelijk door de reservesleutel te proberen!

Dit kan u ook interesseren

Roetfilterproblemen veroorzaakt door smeerolieverdunning

Soms heb je van die problemen waar je lang naar zoekt, maar waar je eigenlijk geen tevredenstellende oplossing voor kunt vinden.  Zo ook de roetfilterproblemen bij deze voertuigen.

Software update Mercedes mislukt

Na een software update bij de dealer sloeg de motor niet meer aan, de dealer wilde de ecu vernieuwen. Benieuwd hoe wij dit oplosten?

Nu contact opnemen

+31 6 121 999 04

info@dr-ecu.nl

Wij werken alleen op afspraak